Ptáci se podle vědců řídí "kompasem" v oku

7. května 2008 v 22:44 |  Zvířecí zajímavosti,užitečné rady ohledně chovů a péče o vaše mazlíčky a kuriozitky

Ptáci se podle vědců řídí "kompasem" v oku

Londýn - Svého autopilota nemusí mít jen letadla. Příroda totiž tuto vymoženost nadělila ptákům. Tým britských vědců tvrdí, že objasnil záhadu ptačí orientace.
Před čtyřmi lety vědci zkoumali chování poštovních holubů, a objevili u nich takzvané magnetity. Tedy drobné částice v horní části zobáku, které citlivě reagují na výkyvy magnetického pole Země.
Nová teorie to v zásadě potvrdila, ale s menším rozdílem: rozhodující prý není zobák, nýbrž "fotochemický kompas". Jde o specifický protein, který reaguje na světlo procházející ptačíma očima a je přitom citlivý na zemský magnetismus.
"Jako by měli ptáci jistý receptor magnetických vln přímo v oku. Když letí, automaticky se jim spustí autopilot, který je nasměruje k východu," uvedl chemik Peter Hore, jehož výzkumný tým z univerzity v Oxfordu za novým objevem stojí.
Látka reagující slabě na zemský magnetismus by byla převratným zjištěním. Na oxfordské univerzitě sice takovou dokázali vyrobit, ale jen v laboratorních podmínkách.
"Naším výzkumem jsme prokázali, že zvíře by dokázalo nejen vycítit přítomnost magnetického pole, ale především by dokázalo určit jeho směr," napsal Hore v časopise British Science Journal.
Nevyloučil však se svým kolegou ani to, že by vedle "očního autopilota" mohla přece jen existovat i magnetická navigace v zobáku nebo jiné způsoby navigace.

1 člověk ohodnotil tento článek.

Aktuální články